Rynek Infrastruktury
– Powierzenie samorządom realizacji obwodnic jest realne, ale tylko pod warunkiem jednoczesnego przekazania środków finansowych na wykonanie takich obwodnic – mówi portalowi „rynekinfrastruktury.pl” Tomasz Kostuś, wicemarszałek województwa opolskiego.
– Kwoty na realizację obwodnic nierzadko sięgają kilkuset, a nawet więcej, milionów złotych. Jednocześnie samorządy nie otrzymują żadnych środków z tzw. opłaty drogowej zawartej w cenie paliwa. Dlatego też przekazanie samego zadania bez funduszy na jego realizację jest jedynie próbą przeniesienia odpowiedzialności na szczebel samorządowy, co moim zdaniem jest niedopuszczalne – uważa wicemarszałek.
Kryzys gospodarczy sprawił, że Ministerstwo Transportu i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad muszą zweryfikować swoje drogowe plany inwestycyjne na najbliższe lata. W ostatnim czasie pojawiły się doniesienia, że rząd zrezygnuje z budowy obwodnic na rzecz domknięcia sieci dróg ekspresowych i autostrad. W przyjętej w zeszłym tygodniu Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku znalazł się zapis mówiący o tym, że jednym z najważniejszych kierunków interwencji będzie budowa obwodnic w miejscach najbardziej obciążonych ruchem. Czy na liście tych zadań znajdą się opolskie obwodnice, jeszcze nie wiadomo.
Wobec niesprecyzowanych planów ministerstwa i zagrożonej budowy kilku obwodnic, władze województwa robią, co w ich mocy, by do realizacji tych inwestycji jednak doszło. – Działania, które może podjąć samorząd województwa wyrażając swój sprzeciw w kwestii zaniechania budowy obwodnic na terenie województwa opolskiego są ważne, lecz niestety ograniczone – przyznaje portalowi „rynekinfrastruktury.pl” wicemarszałek Tomasz Kostuś.
– W dniu 11 grudnia 2012 roku Sejmik Województwa Opolskiego przyjął rezolucję - apel do prezesa rady ministrów w sprawie sprzeciwu do propozycji Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej dotyczącej wykluczenia budowy obwodnic Nysy, Niemodlina i Kędzierzyna-Koźla z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011 – 2015 – oznajmia wicemarszałek województwa opolskiego.
Kostuś dodaje, że jednocześnie marszałek województwa prowadzi z ministrem Nowakiem rozmowy w sprawie pozostawienia powyższych trzech obwodnic w rządowym programie budowy dróg oraz jak najszybszej realizacji tych inwestycji. – Warto tutaj dodać, że oprócz obwodnicy miejscowości Nysa, Niemodlin i Kędzierzyn-Koźle w kolejce czekają również obwodnice Myśliny i Bąkowa, które są dokumentacyjnie przygotowane do realizacji, a nawet zostały już nabyte grunty pod ich budowę – mówi portalowi „rynekinfrastruktury.pl” Tomasz Kostuś.